کد مطلب:36726 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:140
[صفحه 262] توانایی و امكانات و توفیق بشر همه از خداوند است. پیامبران بودند كه نیك و بد را به مردم آموختند و مردم را به نیكی ترغیب كردند. خداوند، خود اذن داده است كه او را بخوانند و خود او در برابر یك نیكی ده برابر پاداش تعیین كرده است و باز هم او، خود را بدهكار بندگان خود می داند. لذا مجموع آنچه در عالم می گذرد یكصدا گواهی می دهند كه درهای كرم خداوند باز است و محروم آن كسی است كه به درون نرود و بهره ی نیكو نجوید. گاه این محرومیت، ابدی است و وای بر محرومان ابد. پیام رحمت خداوند را در همان آیه ی «بسم الله الرحمن الرحیم» می توان شنید. هنگامی كه ما انسانها خداوندمان را به نامهای رحمان و رحیم می خوانیم یك دنیا اشارت و عنایت را در آن نهفته می یابیم. رحمت خداوند طالب آن است كه آدمیان به درگاهش استرحام كنند و به سوی او بشتابند: بانگ آبم من به گوش تشنگان برجه ای عاشق برآور اضطراب (مثنوی، دفتر ششم، ابیات 591 -592) باران كه می بارد و بر سر پلیدان فریاد می زند كه پلیدیهای خود را در او بشویند، شرط عقل نیست كه از این نعمت بهره نجویند. به قول مولانا: آب گفت آلوده را در من شتاب گفت آب این شرم بی من كه رود (مثنوی، دفتر دوم، ابیات 1366 -1367) تو مرا گویی كه از بهر ثواب [صفحه 263] از برون حوض غیر خاك نیست گر نباشد آبها را این كرم وای بر مشتاق و بر امید او آب دارد صد كرم صد احتشام (مثنوی، دفتر ششم، ابیات 1197 -1201)
هیچ كس به خاطر كاری كه می كند و حسنه ای كه به جا می آورد از خداوند طلبكار نیست و حقی بر گردن او ندارد. چرا كه هر آنچه آدمی می كند عطیه ی خداوند است. اختیار و
همچو باران می رسم از آسمان
بانگ آب و تشنه و آنگاه خواب
گفت آلوده كه دارم شرم از آب
بی من این آلوده زایل كی شود؟
غسل ناكرده مرو در حوض آب
هر كه او در حوض ناید پاك نیست
كو پذیرد مر خبث را دم به دم
حسرتا بر حسرت جاوید او
كه پلیدان را پذیرد والسلام
صفحه 262، 263.